Updates

Ontdek de genomineerden voor de BKRK-award #glas!

Begin 2020 lanceerde GlazenHuis samen met VAKlab en Bokrijk een oproep om deel te nemen aan de BKRK-award #Glas. Voor de BKRK-award #Glas zijn we opzoek naar een creatieve ondernemer met een passie voor glas, die door middel van een product, project, dienst of onderzoek het authentieke vakmanschap glas in al zijn facetten kan tonen. Het vakmanschap glas mag dus in de brede zin van het woord omvat worden.

 

Er stroomden 50 originele en boeiende inzendingen binnen die werden beoordeeld op de criteria: duurzaamheid en creativiteit, innovativiteit, connectie met Bokrijk, ondernemerschap, storytelling, trends en presentatie. De jury verkoos deze 10 kandidaten, waaruit uiteindelijk de beste vakman of -vrouw zal uitgeroepen worden bij Serax. Hun werken worden nog tot en met 10 oktober tentoongesteld in GlazenHuis.

 

 

Bea Crèvecoeur

LUX-O-GRAPHIE

2020-2021, geslumpt glas, hout, rubber, vilt

 

Bea’s werk is haar reactie op de voortdurende stroom aan informatie (al dan niet fake), die ons bereikt via allerlei schermen en die onze dagelijkse bezigheid sterk beheerst. Het is haar zoektocht naar het echte leven, naar leegte, rust en verstilling. Haar schermen/lichtobjecten zijn opgebouwd uit holle en bolle gezandstraalde glazen elementen die beelden vasthouden en vervormen. Het is als een onbeschreven blad, een tabula rasa, waarop het licht elke dag een nieuw verhaal kan tekenen.

Een jaar geleden werd ons leven grondig door elkaar geschud door de coronapandemie en schermen rezen overal op om ons te beschermen. De verstilling die de wereld broodnodig had, kwam ongevraagd, bruusk en onafwendbaar. Als in een cocon zit de mens nu tussen zijn schermen waarop hij de tijd langzaam ziet voorbijglijden. Ditmaal is het de mens en niet de natuur die zich moet aanpassen.

 

www.crevecoeurbea.be

Stem!

 

 

DERI3
Deriemaeker Ruben

WAVE

2021, malgeblazen glas

 

WAVE is een lamp/collectie gebaseerd op de grote glaspartijen van het MAS. Deze glaspartijen zijn in Rubens ogen een subliem staaltje kunst. Ze belichamen als geen ander de schoonheid van het materiaal en de oneindige toepassing daarvan.

Het ontwerp bestaat uit éénzelfde repetitieve vorm die de lengte van het stuk bepaalt. Door het spelen met verschillende diameters ontstaan steeds andere vormen en toepassingen. De lineaire opbouw en structuur van de houten mal creëert een uniek patroon in het glas, verwijzend naar de passie voor hout en herkomst van de maker.

 

www.deri3.be

Stem!

 

 

Annika Ingelaere

ZOOMING IN, ZOOMING OUT

2021, zilver, emaille, glas

 

Als je landschappen vergelijkt met ingezoomde foto’s van zaden, merk je overeenkomsten op. De geometrische vormen en organische oppervlakten komen in beide gevallen voor. Dit project focust zich op de schoonheid van vervuiling. Wanneer je bepaalde, door de mens vervuilde landschappen uitgezoomd bekijkt, bevatten deze vaak een esthetische schoonheid, hoe ironisch het ook mag zijn. Als je inzoomt brengt het de ruwheid naar boven.

In het project van de BKRK-award is het werk opnieuw uitgezoomd. Glas en emaille worden samen vermengd, versmolten of gebrand op het zuiver zilver. De lichte segmenten kunnen op zich staan als broche of hanger, maar samengevoegd vormen ze een levendig object. De zilveren vormen en de kettingen lijken op het eerste gezicht strak. Wanneer je ze in detail bestudeert merk je dat het metaal zodanig bewerkt is dat het een organisch karakter krijgt.

Al van kindsbeen af is Annika Ingelaere gefascineerd door toegepaste kunsten. Ze behaalde haar Master in Grafische vormgeving (1994, Sint Lucas Gent) en Juweelontwerp en Edelsmeden (2020, PXL Hasselt). Kleur en natuurlijke elementen zijn doorheen haar oeuvre steeds terug te vinden. Ze experimenteert steeds met vorm, techniek en materialen. Door zichzelf continu bij te scholen, evolueert ze ook. Ze houdt van het creëren en geeft haar kennis ook graag door aan anderen.

 

www.craftbox.be

Stem!

 

 

KUYCKXMEERS
Anouck Kuyckx en Thomas Meers

GLASSTROMEN

2021, schuimglas

 

Glas is in het dagelijks leven overal rondom ons aanwezig. Dit als bouwmateriaal, keuken gereedschap, verpakking van voeding, drankopslag, tuin, interieur… Door zijn veelzijdig gebruik is het recycleren ervan van groot belang. Dit om de afvalberg te verminderen alsook de hoge energie die nodig is bij de productie van het materiaal te drukken.

Algemeen is er geweten dat glas volledig te recycleren is. In de praktijk daarentegen zien we dat dit slechts mogelijk is voor ongeveer 90% van het materiaal. De overige 10% wordt afgevoerd naar stortplaatsen waar het in de grond ‘verdwijnt’.

Voor de BKRK-award hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van dit niet te recycleren glas. Dit resulteert in een reeks experimenten met ‘Foam Glass’, een materiaal dat grotendeels bestaat uit gerecycleerd glas, gemengd met een kleine hoeveelheid kalk. Door deze methode was het mogelijk om glas te transformeren naar een licht, massief en gemakkelijk te bewerken materiaal. Dit in tegenstelling tot de traditionele eigenschappen van glas. De cilindervormige volumes zijn ontstaan door het gebruik van grote conserve blikken. Door eenzelfde vorm aan te houden was het mogelijk de verschillende resultaten objectief te beoordelen.

Dit onderzoek zet de deur open naar bredere toepassingen waar het afvalmateriaal verwerkt kan worden tot functionele objecten.

 

www.kuyckxmeers.com

Stem!

 

 

Studio SEGERS

Wim Segers, Bob Segers en Tom Fonteyn

BRIGG

2021, gefused en geslumpt glas

 

Brigg is een beeldend verlichtingsconcept dat de theatrale luster uit vervlogen tijden in ere wil herstellen. Boven een tafel of centraal in een ruimte versterkt Brigg de gevoelswaarde van vaak onderkoelde architectuur. Het licht boven de tafel is het centrum van het wonen en creëert geborgen samenhorigheid.

Glas en licht vormen een perfecte symbiose. Glas stuurt het licht, filtert, verspreidt en tempert. Glas kneedt het licht en transformeert de technische lichtbron naar een beeldend product.

Brigg is ontstaan is vanuit een onderzoek naar de limieten van glas waar oppervlakte, structuur en verhouding centraal staan in relatie met licht. Een intensief onderzoeksproces waar design en vakmanschap elkaar de hand reiken.

Door de grenzen van het glas af te tasten en te zoeken naar een geëigende productiemethode is een duurzame verlichtingscollectie ontstaan waarbij glas en licht een authentiek verhaal vertellen.

Het diffuus glas als een lappendeken geborgen over een geometrische lichtbron. Het glas filtert de LED verlichting tot een speels spel van reflecties, schitteringen en zachtheid. De organisch vloeiende toevalligheden van het maakproces staan in schril contrast met het technisch perfecte verlichtingselement. De overlappingen van de verschillende samengesmolten glasplaatjes en de oppervlaktewerking van het glas laten het licht leven. Het concept Brigg zoekt de spanning tussen hard en zacht, tussen ontembaar glas met zijn eigenzinnig gedrag en berekende techniek. Het zijn de contrasten tussen imperfectie en perfectie die poëzie opleveren, die een spannend verhaal vertellen van glas en licht.

De collectie Brigg is een product dat is ontwikkeld vanuit een maatschappelijke, innovatieve relevantie. Authentiek vakmanschap waar techniek en glas elkaar ontmoeten, waar op hedendaagse wijze vakmanschap en innovatie samenvloeien. Dit intensief maar uiterst interessant onderzoek heeft de potentie om te resulteren in een verantwoord economisch model.

 

www.studiosegers.be

Stem!

 

 

Myriam Thomas

VROUWENKOPPEN (nr.1, nr.2, nr3.)

2021, gebrandschilderd glas (koperrood – procedé), gefused en
geslumpt

 

Vrouwenkoppen zijn voor Myriam een geliefkoosde invalshoek om universele verhalen van gewone mensen met hun moed en twijfel, hun stilte en hun spreken, hun geïntimideerd zijn en hun innerlijke kracht te vertellen. Myriam gebruikt hiervoor graag het medium gebrandschilderd glas omdat het zo geschikt is om te spelen met licht en donker, transparantie en licht tegenhouden, om gelaagdheid te creëren ook, maar ook omdat glas door reflectie ook het beeld van de toeschouwer en de omgeving weergeeft. Op die manier maak ik de toeschouwer in zekere zin ook deel van het werk en hij/zij krijgt het laatste woord: welke associaties zal hij/zij maken? Wat wil hij of zij er in zien? Welke emoties zal hij/zij ervaren?

 

www.mytglassart.be

Stem!

 

 

Bloe Van Eeckhout

VAKJARGON

2021, glas, porselein, ‘Bloeglass’ en inox

 

In Vakjargon beeldt Bloe haar technisch onderzoek naar haar eigen materie uit als geïnterpreteerd labofragment. Glas en porselein staan in dit werk centraal, zowel individueel als in hun ‘Bloe-vorm’. De uitkomst van dit vormgegeven onderzoek zit niet in de recipiënten, maar zijn de ̈recipiënten zelf. ̈ ‘BloeGlass’: Een van nature transparante, lichtblauwe materie waarvan de samenstelling bestaat uit 50% porselein en 50% glasvormers.

 

www.bloevaneeckhout.com

Stem!

 

 

FRAGMENTURE
Lies Van Kerckhove

TORUM

2021, malgeblazenglas

 

Komend decennium zal gekenmerkt worden door een steeds groter wordend ecologisch bewustzijn. Nakende klimaatveranderingen dwingen ons om verantwoorder om te gaan met afval en waterverbruik. Waar het vroeger not done was om bij een etentje kraantjeswater aan te bieden, is dat nu de normaalste zaak van de wereld. De waterkaraf verovert hierdoor opnieuw een plaats in de hedendaagse huisraad.

Naast zijn functionele rol wordt ook de esthetiek van dit object belangrijk. De karaf vergezelt elke maaltijd, ze staat op tafel wanneer er gasten zijn. Glas is het uitgelezen materiaal om een waterkaraf in uit te voeren. Het is duurzaam, transparant en onderhoudsvriendelijk. De vormgeving van deze karaffen is een kwinkslag naar de welbekende PET flessen, herkenbaar en tegelijkertijd origineel. Het helderblauwe glas verwijst dan weer naar de kleur van zuiver water.

De Torum collectie bestaat uit 2 verschillende karaffen, voor verschillende gelegenheden. Beide flessen staan mooi op zichzelf. Het unieke aan de Torum karaffen is dat je ze ook kan combineren. Samen worden ze een architecturale sculptuur. Als ze niet gebruikt worden functioneren ze als een excentrieke keuken-totem. Dit karaffen-duo is een duurzaam en elegant alternatief voor flessenwater.

 

www.fragmenture.be

Stem!

 

Studio KEEP
Madeli Viljoen & Ilse Van Roy

VESSELS OF VOID

2021, handgeblazen glas objecten, borduurwerk

 

Er zijn weinig objecten die zo dicht bij de essentie komen als de kruik. Ze staat er, haar vorm is helder en leesbaar. Ze komt en kwam tegemoet aan de wens om dingen – vloeistoffen, voedsel- te bewaren. Maar evengoed en wezenlijker is dat ze ook schenkt. Ze bewaart om daarna te geven. Daarmee overstijgt de kruik haar functie als bevatter. Ze draagt de belofte in zich van een gebeurtenis waar we wensen dingen
met elkaar te delen. Onmiskenbaar zien we in de glazen objecten van Viljoen en Van Roy nog verwijzingen naar archetypische vazen en kruiken. Hier gebeurt een verdere uitzuivering. De objecten dragen en schenken, we voelen ons er verwant mee.

 

www.madeliviljoen.com
www.ilsevanroy.co

Stem!

 

 

Verschooren Veerle

KAMERSCHERM

2021, glas in lood, staal

 

Glas IN lood, glas EN lood, glas, lood, licht.
Elegantie, eenvoud
Spetterende kleuren, die je naar eender welke herinnering brengen.
Spelen met buiten en binnenvormen.
Op zoek naar de grenzen van wat kan en wat er door te zien valt.

Kamerscherm met glas, lood en een minimale toevoeging van staal.
Vrij gemakkelijk te verplaatsen naar het licht, om de kleuren te vangen of juist van het licht weg om een gezellig hoekje te creëren.

 

www.veerleverschooren.be

Stem!

Ga naar de tentoonstelling